Tuesday, March 31, 2009

teka teki teka tekuk...edisi kasi pecah kepala

Hari ini, dgn keadaan cuaca yg sgt panas, mata pun boleh jadi ngantuk. Sebelum korang sumer tertidur, jom kita kasi pecah kepala pikir apa jawapannya...


1) Ada apa di tengah-tengah sawah?

2) Bagaimana caranya utk mengelak dari kena hujan di tengah jalan, kalau tidak membawa payung atau raincoat?

3) Matahari apa yg ada 2?

4) Kalau kamu bijak matematik, cuba jawab ini 3 x + = ......?

5) Mengapa koboi Mexico kalau mengembara, selalu bawa gitar?

6) Ada seekor monyet di kejar oleh sekumpulan harimau.

Kerana takut, monyet lari naik ke atas pokok.
Semasa di atas pokok, monyet bingung tak tahu nak lari ke mana lagi?

Di bawah, sekumpulan harimau melingas-lingas kelaparan. Di belakang, ada sungai yg
penuh dgn buaya-buaya yg siap mengangakan mulut nak menelan monyet.

Ke mana monyet harus pergi?



***hadiah akan di kirim pada yg berjaya menjawab kesemua teka-teki dgn betul dgn kadar sertamerta. Kalau selepas 2 bulan hadiah tak sampai, sila jgn call ok, sebab memang aku tak hantar! hehehehe..



Friday, March 27, 2009

Posmen oh Posmen










Posmen oh posmen
mengapa kau buat aku macam ni
benci la kalau selalu begini
adakah kau dah rabun mata
atau kau tak tau baca
atau kau cuma kerja sambil lewa


Jangan la macam ni wahai posmen
kalau kerja buatlah betul-betul
Baca alamat dgn betul
jangan lah kau main campak seketul-seketul
tanpa kau peduli, no. rumah salah ke betul


Kalau sebelah menyebelah, memang aku tak kesah
Aku boleh hantar walau pun tak ada upah
tapi kalau alamat tu aku tau tapi jauh sangat
Aku memang tak kuasa nak buat
Tanggungjawab engkau, sendiri la mau ingat


Posmen oh posmen
kalau kau hantar surat
jgn la main campak saja
tah jatuh dalam longkang
tah ditiup angin melayang
Kan dah ada peti surat
kau masukkan jer kat situ
kau tak payah malu-malu
tak der sebab pun kau nak rasa malu
peti surat tu memang utk letak surat
memang gerenti dan tentu selamat.
walaupun peti tu tak lawa dan berkarat-karat.


sekian terima kasih.



Wednesday, March 25, 2009

Petua 8P Ustazah Siti Nur Bahyah

Untuk kerukunan rumahtangga, Ustazah Siti Nur Bahyah berkata,


1) P yg pertama ialah "puji" iaitu setiap pasangan perlu saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan seperti masakan atau ucapan terimakasih apabila di beri pertolongan.


2) P kedua ialan "peluk" yang mana pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap mungkin pada setiap hari kerana pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.


3) P seterusnya ialah "penghargaan" di mana amalan memberi hadiah boleh menambah kasih sayang.


4) "Perhatian" adalah P keempat yang mesti diambil berat kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan, katanya yang menulis buku Cakar Harimau - Tips Kebahagiaan Rumah Tangga, Amalan Ibu Mengandung dan Panduan Mencerdaskan Minda.


5) P seterusnya mewakili
"persefahaman". Pasangan perlu saling bertolak ansur dan memahami kerjaya pasangan masing-masing.


6) P selanjutnya membawa maksud "pergaulan" iaitu pasangan suami isteri mesti menjaga pergaulan masing-masing dengan ornag lain bagi mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan cemburu seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.


7) Satu lagi P adalah "percutian" di mana kita perlu merancang percutian berdua-duan dengan pasangan di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin.


8) P yang terakhir ialah "permohonan" iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.


Ustazah Siti Nur Bahyah juga menurunkan beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu membaca surah Al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah sama bagi mengurangkan panas baran suami.


Beliau berkata, kunci kebahagian sumah tangga yang sebenar ialah mendekatkan diri dengan Allah. Katanya, apabila seseorang insan mengabaikan tanggung jawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.


" Ketika kita jauh dari Allah, iblis yang suka umat manusia bercerai-berai akan menghampiri dan melalikan kita dari tanggung jawab terhadap keluarga," katanya.


@ Sally - Mungkin ramai yg dah tahu tentang petua 8P ini. Saja jer nak re-fresh balik supaya kebahagian dan kerukunan rumahtangga yg kita bina atas nama cinta itu (lautan api sanggup direnangi..ambil la pisau belah lah dada..ahaks) tidak layu kegersangan.


Ada lagi 5P sebenarnya yg aku rasa Ustazah lupa nak bagitau. 5P yg tak patut ada kalau nak rumahtangga aman bahagia...

1) Pelempang
2) Penampar
3) Penyepak
4) Pembengis
5) Perengus

Ada sapa-sapa nak tambah?




Tuesday, March 24, 2009

Sejuuukkknya hari ni...

Langit mendung kelabu, angin basah membawa hujan yg tak henti turun. Terasa dinginnya hari ini berbanding semalam. ewah.

Haaiii..Sejuk pulak ari ni, kalau dilayan mata dah tentu sampai istana kayangan kan. Tapi bos besau ada la pulak.Buatnya tgh sedap berdengkur, bos lalu..hahahaha baru la naya..Sebelum kena caught red-handed ngan bos, meh kita layan klip video kelakar nih..

Jom kita sama-sama belajar mengira in english..hehehehe


video

Monday, March 23, 2009

Mula-mula ke barber, kemudian ke sekolah

Hari - Ahad
Waktu - 5.30 ptg


Persediaan kembali ke sekolah setelah puas seminggu bersuka ria cuti sekolah.

Baju sekolah - dah iron
kasut sekolah - dah siap kapur
stokin - dah sumbat dlm kasut
kuku - dah ketip sume
Beg sekolah & buku semua - mlm kang suruh diaorang sendirik check.(banyak cantik semua mama nak buat!)

Apa lagi ekk..yg belum buat?????

aahaah..

penting nih. mesti kena punya la kalu tak buat...

hehehe kena marah ler..tak kan kena pancung kut..

Jom kita tenguk jom...

sebelum kena tebas..

hehehe..ringan pulak rasa kepala ehh.

huhh..sat ni hang mai alog staq, kepala hang aku putaq!

Taraaaaaaa...wajah-wajah kanak-kanak riang bila di upah ngan milo ais dan teh ais..jugak sorang sepinggan maggi goreng utk Aiman dan Izzat, Zaim pula kekenyangan siap sendawa kuar bau nasi pataya.

Upah Barber - RM 15.00
Upah makan - RM 20.70
Aku yg membayar - hmmmmm....

Friday, March 13, 2009

Aiman tak kisah.....

Hari ni ada sambutan Maulidur Rasul kat SKPK.

Aiman dan Izzat segak sungguh berbaju melayu, bersampin dan bersongkok.

Rasa macam hari raya la pulak..

Bunga telur berisi gula-gula dah ku siapkan sebelum subuh lagi.

Warna hijau dengan silver.



Gambar hiasan semata-mata. Cilok dari tenet. Mintak ampun mintak halal pada tuan punya gambar.






Aiman pilih dulu warna silver, so Izzat amik hijau.

Begitu seronok dan teruja nak menra'ikan Maulidur Rasul kat sekolah.

Sambil pakai setokin mereka bernasyid dan berselawat. Nak keluar rumah masih lagi berselawat. Hmmmm bagus anak-anakku. Semoga kamu diantara yang mendapat syafaat Muhammad.

Sewaktu nak amik bekal kt meja makan, ada bunga telur silver atas meja. Haduiyai Aiman niihh.....

Thursday, March 12, 2009

Are you going to finish strong?

Antara banyak-banyak emel yg di terima, yg satu ini sangat mengesan di hati. Terima kasih pada Che Man yg mengirim. Ingin berkongsi dgn semua, semoga kita yg sempurna sifat dan anggota tubuh badan dapat mempelajari sesuatu darinya.


video





Moral of the story : kalau jatuh, sila bangun sendiri, okeh!

Wednesday, March 11, 2009

Air mata di pagi hari

Ku peluk erat

cuba memadam api yg membakar

bahangnya masih terasa

walau rintik sipi tiba.

Tubuh yg mengeras

kian lemah diam tidak meronta.

ku peluk erat

air mata tumpah tidak tersekat

ku peluk makin erat

anakku,

kasih ku sentiasa hangat.








Tuesday, March 10, 2009

semalam ku bermimpi

Malam tadi aku bermimpi lagi.

Kalu tak silap 3 hari sudah pun aku bermimpi jugak. Lebih kurang mimpi yg sama.

3 hari sudah aku bermimpi memandu kereta dgn laju dan tak semena-mena aku sampai ke kawasan yg sangat tinggi. Nak kata bukit bukan bukit. Nak kata gunung bukan gunung. tapi lebih kurang mcm rollercoster. makin lama, semakin tinggi. Oleh kerana kereta yg ku bawa adalah manual, sedaya upaya aku mengawal kereta supaya aku dapat sampai ke puncak. Berpeluh-peluh aku ketika itu dgn hati yg berdebar-debar takut kereta akan berundur ke belakang. Aku terjaga secara tiba-tiba dan aku memang tengah berpeluh dan dadaku berdebar kencang. Jam baru pukul 4.30 pagi.


Semalam. mimpi yg lebih kurang sama. masih dalam suasana memndu kereta. Aku rasa waktu tu aku dalam perjalanan balik dari rumah kakak di Bagan Serai. Dari jauh aku nampak simpang lampu isyarat Kuala Kurau- Parit Buntar- Taiping menjadi semakin tinggi Alamak, mcm mana nak buat nih? hati ku berdebar-debar. Jelas pada pandanganku, simpang tersebut membukit tinggi hingga 90%. Huhh tak munasabah sungguh, akal logik ku berbisik. Namun dengan segala kudrat yg ada, aku tekan gear 1 dan menekan minyak hingga aku rasa pedalnya pun dah tertanpan dan tak boleh tekan lagi. Vroooooooooooommm...akhirnya aku berjaya sampai di puncak tetapi cermin depan kereta retak seribu dan pecah berderai di depan mata.

Terperanjat dgn bunyi kaca pecah, aku terus tersedar dgn hati dan jantung berdenyut kencang. Hadoi, alarm clock ku bersepai atas lantai. Tertepis agaknya.

Plain day

Hari-hari yg berlalu seperti hari-hari biasa. Bangun pagi siapkan sarapan utk anak-anak dan bapak anak yg nak kesekolah.Ampaikan pakaian yg dah di mesin malamnya, dan tepat 7.45am aku pun terus off to the opis. Kalau hari bersekolah laa.

Kalau hari-hari cuti Sabtu, Ahad, biasanya aku akan golek-golek dulu kat katil, berpikir-pikir, menimbang-nimbang (hahaha nak timbang kati..) apa nak sarapan apa hari ni. Atau meneropong apa yg ada dlm peti ais utk di masak. Hmmm...tak payah nak teropong bagai, dah sahih la ikan ada kut berbaki 3 ekor. Yg lain-lain elek pochi!! Sudah tahulah, masa utk ke pasar sudah tiba..

Ada kawan bagitau, kalau nak ke pasar, baik pegi hari sabtu, harga lebih murah. Kalau hari ahad, harga ikan-ikan, udang, ketam, kerang dan semua yg berasal dari laut, akan mahal harganya. Setakat ini, aku belum lah perasan lagi akan harga-harga yg berbeza begini. Sebab aku selalu ke pasar pada hari Ahad. Tak apa, minggu depan, aku cuba pegi pada hari Sabtu pulak. nanti kita compare harga okeh!

Thursday, March 5, 2009

Aku kah yg lambat atau waktu yg tercepat?


Tak tau aku sorang je ke yg rasa

atau kau orang pun sama rasa.

Waktu seperti cepat benau berlalu.

Baru jer azan subuh berkumandang

Kat luar dah siang terang benderang.

Masa 24 jam sehari yg Allah beri

bagaikan tak mencukupi.

Terkejar-kejar mcm tak cukup tangan kaki.

Entah lah ye

Waktu ke yang cepat

atau

pergerakanku yg semakin lambat?


Monday, March 2, 2009

what a wonderful story.



Dont know whether, any of you have heard this story before. But I love to share with all of you. Here the story is....


A woman came out of her house and saw 3 old men with long white beards sitting in her front yard. She did not recognize them. She said "I don't think I know you, but you must be hungry. Please come in and have something to eat."


"Is the man of the house home?", they asked.

"No", she replied. "He's out."

"Then we cannot come in", they replied.

In the evening when her husband came home, she told him what had happened.

"Go tell them I am home and invite them in!"

The woman went out and invited the men in"


"We do not go into a House together," they replied.


"Why is that?" she asked.


One of the old men explained: "His name is Wealth," he said pointing to one of his friends, and said pointing to another one, "He is Success, and I am Love." Then he added, "Now go in and discuss with your husband which one of us you want in your home.."



The woman went in and told her husband what was said. Her husband was overjoyed. "How nice!!", he said. "Since that is the case, let us invite Wealth. Let him come and fill our home with wealth!"


His wife disagreed. "My dear, why don't we invite Success?"

Their daughter-in-law was listening from the other corner of the house. She jumped in with her own suggestion: "Would it not be better to invite Love? Our home will then be filled with love!"

"Let us heed our daughter-in-law's advice," said the husband to his wife.

"Go out and invite Love to be our guest."

The woman went out and asked the 3 old men, "Which one of you is Love? Please come in and be our guest."


Love got up and started walking toward the house. The other 2 also got up and followed him. Surprised, the lady asked Wealth and Success: "I only invited Love, Why are you coming in?"

The old men replied together: "If you had invited Wealth or Success, the other two of us would've stayed out, but since you invited Love, wherever He goes, we go with him. Wherever there is Love, there is also Wealth and Success!!!!!!"



Moral of the story : When there is love, everything is possible!




aku kah yg malas?

Ahad minggu aku masak nasi lemak, sambalnya mcm biasa lah sambal ikan bilis, telor rebus dan ayam goreng. Aku memang masak extra sebab anak-anak memang suka nasi lemak dan akan mengulang makan selagi tak abis. Memang berbaloi masak kalau ada yg tukang mengabiskannya. Lagi kembang bila anak-anak memuji keharuman dan kesedapannya..


Kerana dah terlebih lemak, aku terus ZZZzzzzzzzz dgn lenanya. Sedar-sedar hari dah petang. Utk membuang lemak yg dah terover, aku pun intai kebun sejemput aku nih..tenguklah, tak terbela..malasnya aku nih.

Pokok kari ni, anak-anak dia dah penuh satu pasu..sapa nak mai la amik.

Dah ubah sepokok ke pasu yg lain. Sepokok jer la dulu. Pasu tadak stok.

Yg ini pulak pokok cili padi, rasanya dah tiga empat bulan kut tanam. Nampak plastik putih kat belakang tu? dalam tu pun ada pokok cili padi gak..sama umoq dia ngan pokok cili yg kat depan tu..sebab tukang tanam malaih, pokok pun sama malaih nak membesar..chehh..

Ni lagi satu, pokok kesidang ni aku beli tahun sudah bulan 10 kalau tak salah, masih lagi dlm plastik hitam. Mcm mana dia nak besaq dan berbunga? Memang malas aku nih kan, kann. Hoho..tengok tuu..Atuk Man dengki tau..bersihkan rumput kt kawasan dia aja..nanti kau atuk, aku racun rumput2 tu nanti, ku racunkan sekali pokok2 atuk..hahahaha..kalau atuk baca blog aku ni, harus di santaunya aku tujuh keturunan! hahaha..

Yang ini lagi lah sudah ternag lagi bersuluh.. Ini limau purut dah makan tahun daaa..masih lagik comel lote dgn kemetot dan bantut! Aku rasa faktor tanah kut yg tak sesuai gitu...
Hehehehe..ini aku tanak komen apa-apa. Pokok ni adalah pokok misai kucing. Tinggal ranting jer..daun dah tarak.

Yang ini Sepit Udang. Lama gak tunggu dia berbunga. Bunga pun cenonet jer..

Pandan ni aku sayang kat dia. Selain mewangikan luar umah aku, pandan ni dah banyak jasa dia menyedapkan dan mewangikan nasik lemak yg selalu aku masak tiap minggu. Juga air sirap yg Izzat suka nak bawak ke sekolah.

Selain menggembur dan membajakan pokok-pokok kesayangan aku tu, aku juga memangkas, mencantas mana-mana ranting atau dahan yg dah tua terutamanya pokok bougainnviella kesukaan aku...ehehe..pokok kertas daa..saja jer nak guna nama glamer dia..wakakaka..

gambar ehsan cik wiki. Aku lupa nak amik gambar.

Punya la asyik menarik dan mencantas ranting2 pokok yg dah tua-tua itu, abis jari aku luka kena duri pokok kertas. Berdarah dan bengkak jari tengah aku nih. Berbisa jugak rupanya duri dia ya.


Namun alasan jari yg sakit itu rupanya tidak cukup kuat utk menggoda En hubby utk dinner kat luar...satu jari jer yg sakit, lagi semilan ok kann..huuwaaaa..en hubby dah tak sayang aku...