Tuesday, January 26, 2010

Tanah sekangkang kera..

Jadi laa...boleh jugak buat tanam pokok yang wajib ada kat dapur..ehh..setakat pandan, cili 2, 3 batang, serai 2, 3 rumpun, tak pun pokok kari sebatang dua..boleh apa...takyah laa nak jeling kat rumah sebelah lagi ...hehehe..




dulu dah tebas, dia naik balik daaa...










penat aku meyangkul..sampai bengkak kaki kena gigit semut api..










tadaaa....

bersih kann..?

jomm...mari kita ke ladang!

Monday, January 25, 2010

Anak Mamak Menantu Mami..kelakar tak hengat!

Hahahahahahaha...memang kelakar sungguh drama Anak Mamak Menantu Mami yang disiarkan oleh Astro Warna malam tadi...sampai sakit mulut aku dok gelak tengok cerita tu..memang kelakar tak hengat..Lama sungguh aku tak gelak lagu tu bila tengok cerita/drama/filem melayu. Tapi yang drama AMMM ni memang aku tak boleh tahan..mau pecah perut aku dibuatnya..Menjadi sungguh lakunan Azad Jazmin dan Faezah Elai. Yang aku tak tahan bila dengar suara Azad jazmin..hahahaha...hang tengok-hang tengok..hahahaha....Aku memang tabik spring pada pengarah Zulkifli SallehGhani dan penulis skrip ini. 5 bintang untuk mereka!

Sinopsis
Mengisahkan seorang pelajar yang sangat meminati anak-anak mami yang terdapat di universitinya.Dalam bilik kuliah,pensyarahnya memberikannya satu tugasan perlu disiapkan dalam masa cuti semester yang akan datang.Tugasannya memang sesuai sangat dengan minatnya “Pulau Pinang”.Mazir perlu mendapatkan seseorang yang dapat membantunya.
Jabbar seorang romeo yang merasakan dirinya seorang hero hisdustan,hobinya adalah mengurat perempuan-perempuan yang berada di dalam perpustakaan padahal tidak ada seorang perempuan pun yang mahu melayan kerenahnya.Walau bagaimanapun,Cuma Jabbar seorang yang dapat menolong Mazir.Mazir datang kepada Jabbar untuk memintanya membawa pulang ke Pulau Pinang.



Sampai di Pulau Pinang,Mazir sungguh teruja menaiki feri.Memandangkan ini kali pertama dia ke Pulau Pinang,dia sangat teruja melihat permandangan yang indah itu.Sampai dirumah,keluarga Jabbar,Mamak Sultan dan mami Jora Bee menyambutnya sebagai seorang tetamu dengan baik tetapi Jabbar sempat berlari menyembunyikan bingkai-bingkai gambar keluarganya kerana tidak mahu Mazir tahu yang dia punya seorang adik.
Pada paginya,Mazir terkejut melihat banyak makanan diatas meja denganmenu-menu yang sangat asing baginya.Selepas sarapan,Jabbar membawa Mazir berjalan-jalan disekitar Georgetown.Jabbar sempat memperkenalkan Mazir kepada bapa saudaranya Mamak Mastan.Walaupun Mamak Masan dan abangnya Mamak Sultan adalah musuh ketat,tapi Mamak Mastan masih melayan mereka dengan baik.Pelbagai kejadian yang pelik dapat Mazir alami sejak sampai di Pulau Pinang.


Mamak Sultan pulang kerumah selepas berniaga terlanggar air takungan lalu terkena jirannya yang juga musuh ketatnya Mamu Basyah dan berlakulah pergaduhan.Bukan setakat mamak dan Mamu yang bergaduh,isteri-isteri mereka juga turut masuk campur untuk menunjuk hebat.Ini lagi mengelirukan Mazir.
Setelah seharian berjalan,Mazir terasa haus dan turun ke dapur untuk mendapatkan air, ternampak kelibat orang diruang tamu dan dia terus menangkap orang itu.Kemudian lampu dibuka dan sebenarnya orang yang ditangkapnya adalah Shasya Bee,adik kepada Jabbar.
Sejak itu Mazir menaruh hati kepada Shasya Bee.Dalam diam,Mazir kerap mengintai Shasya Bee sehingga ia disedari Jabbar.Shasya Bee seorang pelajar kolej dan seorang anak mami yang pendiam serta menjaga tatasusilanya sehingga rakannya Normi Basyah,anak kepada Mamu Basyah mula mengajaknya berfoya-foya dipusat karaoke sehingga Shasya Bee menjadi teruja untuk mengikut kemana sahaja Normi p bilik sebelah.




Satu hari dengan tidak diduga Jabbar dan Mazir terjumpa Shasya Bee dan Normi yang mereka sangka awek dibilik sebelah.Kemudian ia menjadi punca pergaduhan dua keluarga.dalam masa yang sama En Rahman sangat berkenan kepada Shasya Bee untuk disatukan dengan anaknya Rafi yang seorang kaki perempuan.



Mamak Mastan dan Mamu Basyah yang menaruh dendam terhadap Mamak Sultan berpakat untuk menjatuhkan perniagaan Mamak Sultan dengan melepaskan lipas dan tikus di restorennya.Encik Rahman yang mulanya berminat untuk melabur kepada kedai nasi kandar Mamak Sultan akhirnya bertukar fikiran setelah kedainya disaman Majlis Perbandaran Pulau Pinang kerana kotor.Bukan setakat itu,niatnya untuk berbesan dengan Mamak Sultan juga dibatalkan.


Jabbar dan Mazir mengambil keputusan untuk menyiasat kejadian sabotaj itu dan mereka dapat menjerat dua orang upahan Mamak Mastan dan Mamu Basyah.Setelah dipaksa akhirnya dua samseng itu mengaku yang itu adalah angkara Mamak Mastan dan Mamu Sultan.Kemudian mereka berjumpa dengan kedua mamak itu mengaku bersalah setelah diugut untuk melaporkan kepada polis.Mereka berjanji untuk berdamai dengan Mamak Sultan.







Jabbar dan Mazir mengambil keputusan untuk menyiasat kejadian sabotaj itu dan mereka dapat menjerat dua orang upahan Mamak Mastan dan Mamu Basyah.Setelah dipaksa akhirnya dua samseng itu mengaku yang itu adalah angkara Mamak Mastan dan Mamu Sultan.Kemudian mereka berjumpa dengan kedua mamak itu mengaku bersalah setelah diugut untuk melaporkan kepada polis.Mereka berjanji untuk berdamai dengan Mamak Sultan.

@sally - Sinopsis dan gambar..kredit kepada butaseni.blogspot.com
dan terimakasih kerana menceriakan hidup saya malam tadi..

Friday, January 22, 2010

Dont worry.. Be happy..

aduss.. sekarang ni dah kecoh satu Malaya dengan Hani Tarmizi kat Facebook..ini semua gara-gara mulut laser tak hengat dunia bila angin dah naik satu badan..hellooo...kalau nak kutuk pun..jaga la sikit bahasa...kat internet tu bukan kita aje yang guna...

Ok..ok..cool down..takyah kecoh-kecoh..kita releks ok...meh kita layan video ni..

video

Wednesday, January 20, 2010

Happy Birthday to me!

When it's my birthday,
it really is great
I pull up the covers
and I sleep really late
I'll take a nice hot bath with millions of bubbles
I'll read a good book
and forget all my troubles
And that's my special way
To spend my very special day
And that's the way it's always gonna be
When I say, "Happy Birthday to me!"

@Sally - ahaa..another year.. and another number to count..

Monday, January 11, 2010

Jom Pi Sekolah...



Entry yang dah jadi pekasam kerana lama sgt duduk dlm draft..dari 4th Januari....


Anak kecil ku yang sudah pun darjah 4 tahun ini..
Baby yang selalu ku cium-cium dan peluk-peluk ni dah pandai malu..
lari keliling rumah kalau aku nak cium dia.. hehehe













Anak ku yang no. 2.. tahun ni akan menghadapi pepriksaan UPSR. Pun dah besar tapi penakut yang amat.. terutama bab-bab makan ubat..

Ni yang tgh susah hati ni..ntah bila laa nak sunat kan dia ni...hish..












Anak yg sulung..Form 3 dah wehh..pun akan menghadapi PMR hujung tahun ni...mudah-mudahan anak ku ini berjaya dalam peperiksaannya nanti..amiiin..

Sunday, January 3, 2010

HAPPY NEW YEAR 2010!!

2009 Has spend by…….Now, we need to face 2010

WISH ALL OF YOU A VERY PROSPEROUS AND
image00154.gif

Life is like having a cup of tea.

You sit by the side of the window, lift the cup and take a careless sip,
Only to realize, somebody forgot to put the sugar.
Too lazy to go for it you somehow struggle through the sugarless cup.
Until you discover un-dissolved sugar crystal sitting at the bottom...

---That's Life---

Wish U Happy a Prosperous and Happy New Year!!!

Success is not the key to happiness.

Happiness is the key to success.

If you love what you are doing, you will be happy and successful ...

Have a Successful Year ahead!!!


@sally - better late then sorry...Happy New Year Everybody...