Thursday, January 15, 2009

Kisah Mak Unta ngan Anak Unta

Alkisahnya....
Ada dua ekor unta, (mak unta dan anak unta) sedang duduk berehat-rehat. Tetiba anak unta berkata.

Anak Unta : "Mak, mak, boleh saya tanya sesuatu?"

Mak Unta : "Boleh nak, apa dia? Tanyalah."

Anak unta : "Mengapa unta ada bonggol kat belakang?"

Mak Unta : "Anakku, kita ni kan binatang yg hidup kat gurun, jadi bonggolan itu adalah sebagai tempat untuk menyimpan air. Sebab itu lah unta dikenali sebagai binatang yg boleh hidup tanpa air!"

Anak Unta : "Oooh begitu. Tapi kenapa pulak kaki kita panjang dan tapak kaki pulak bulat?"

Mak Unta : " Mesti lah..sebab kaki macam untalah yang paling sesuai berjalan di gurun pasir! Untuk pengetahuan kamu wahai anakku, dgn kaki inilah mak berjalan kat gurun lebih laju dari binatang lain!" tambah Mak Unta dgn megahnya.

Anak Unta : "Okeh. Habis tu kenapa bulu mata kita panjang sangat? Kekadang mengganggu laa penglihatan saya." rungut si Anak Unta.

Mak Unta : "Anakku, bulu mata yg tebal dan panjang itulah yg melindungi mata kita dari abuk pasir gurun dan juga angin." terang Mak Unta dgn mata yg bercahaya. Bangga.

Anak Unta : "Hmmmm..Jadi bonggol kat belakang adalah utk menyimpan air bila kita berada di gurun, kaki yg panjang pula adalah utk berjalan di gurun dan bulu mata yg tebal dan panjang pula utk melindungi mata dari pasir gurun. Abis tuh, apa kejadahnya kita buat kat sini dlm zoo????????

Moral of the story is :
Kadang-kadang skil, pengetahuan & pengalaman hanya berguna kalau keadaan dan persekitaran memerlukannya!

No comments: