Thursday, August 22, 2013

Souvenir from Taiwan

Blog aku ni dah macam hidup segan mati pun segan. Lama-lama sekali baru nak update. Rasanya last update hari tu bulan April. La ni dah bulan Ogos.Dah nak hujung bulan pun. Baru nak buat new post? Baik la jugak dari tak ade langsung kann.
Cerita terbaru hari ni aku dapat souvenir dari bos. Dia baru balik dari Taiwan. Siap kotak dgn beg bagai.  Ingatkan handycraft ke. tshirt ke. Tak pun Hello Kitty stuff ker.. Pineapple cakes? Tak tau pulak pineapple cakes pun boleh jadi souvenir. Ker memang aku aku sorang yang taktau? Hahaha  Rupa-rupanya pineapple cakes ni pun top souvenir jugak.
Dalam kotak ada 6. aku ambil 2. Lagi 4 bagi kat En Hubby masa dia datang tengahari tadi.
 
Ooo macam ni rupa dia..Kejakunan aku terserlah di sini.

Tak de nyer nak cut elok-elok. Main patahkan macam tu jer..Gelojoh kan aku ni..

Gebu. Macam tart nenas.  Inti dia tebal. Not so sweet..Sedang-sedang jer..Sedap.



Dah tinggal serdak


Licheen!!


Untuk pengetahuan korang, pineapple cakes ni nama glamer dia kat Taiwan sana adalah Fengli Su. Salah satu top dessert di Taiwan. Kat sini aku tepek cnp hasil dari pencarian kat pakcik google.


Fengli Su - 鳳梨酥 (Pineapple Cakes)

Chinese Desserts - Feng Li Su - Pineapple Cake  
Chinese Desserts: Feng Li Su - Pineapple Cake. Fengli Su are a famous delicacy from Taichung.Fengli Su are small squarish pastries, with a buttery crust and a filling of pineapple paste. Sometimes the filling, despite its name, contains dong gua (wax gourd or winter melon). Dong gua is cheaper than pineapple, anyway some people prefer this way because the dong gua is less fibery than pineapple.Still the name Fengli Su - pineapple cake - is kept as a wish of good luck and prosperity. In Taiwanese "pineapple" has the same pronunciation of "wealth comes".Pineapple Cakes are authentic Taiwanese sweets, and among the best ones, they make a great souvenir to bring back home.



No comments: