Tuesday, March 10, 2009

Plain day

Hari-hari yg berlalu seperti hari-hari biasa. Bangun pagi siapkan sarapan utk anak-anak dan bapak anak yg nak kesekolah.Ampaikan pakaian yg dah di mesin malamnya, dan tepat 7.45am aku pun terus off to the opis. Kalau hari bersekolah laa.

Kalau hari-hari cuti Sabtu, Ahad, biasanya aku akan golek-golek dulu kat katil, berpikir-pikir, menimbang-nimbang (hahaha nak timbang kati..) apa nak sarapan apa hari ni. Atau meneropong apa yg ada dlm peti ais utk di masak. Hmmm...tak payah nak teropong bagai, dah sahih la ikan ada kut berbaki 3 ekor. Yg lain-lain elek pochi!! Sudah tahulah, masa utk ke pasar sudah tiba..

Ada kawan bagitau, kalau nak ke pasar, baik pegi hari sabtu, harga lebih murah. Kalau hari ahad, harga ikan-ikan, udang, ketam, kerang dan semua yg berasal dari laut, akan mahal harganya. Setakat ini, aku belum lah perasan lagi akan harga-harga yg berbeza begini. Sebab aku selalu ke pasar pada hari Ahad. Tak apa, minggu depan, aku cuba pegi pada hari Sabtu pulak. nanti kita compare harga okeh!

Thursday, March 5, 2009

Aku kah yg lambat atau waktu yg tercepat?


Tak tau aku sorang je ke yg rasa

atau kau orang pun sama rasa.

Waktu seperti cepat benau berlalu.

Baru jer azan subuh berkumandang

Kat luar dah siang terang benderang.

Masa 24 jam sehari yg Allah beri

bagaikan tak mencukupi.

Terkejar-kejar mcm tak cukup tangan kaki.

Entah lah ye

Waktu ke yang cepat

atau

pergerakanku yg semakin lambat?


Monday, March 2, 2009

what a wonderful story.



Dont know whether, any of you have heard this story before. But I love to share with all of you. Here the story is....


A woman came out of her house and saw 3 old men with long white beards sitting in her front yard. She did not recognize them. She said "I don't think I know you, but you must be hungry. Please come in and have something to eat."


"Is the man of the house home?", they asked.

"No", she replied. "He's out."

"Then we cannot come in", they replied.

In the evening when her husband came home, she told him what had happened.

"Go tell them I am home and invite them in!"

The woman went out and invited the men in"


"We do not go into a House together," they replied.


"Why is that?" she asked.


One of the old men explained: "His name is Wealth," he said pointing to one of his friends, and said pointing to another one, "He is Success, and I am Love." Then he added, "Now go in and discuss with your husband which one of us you want in your home.."



The woman went in and told her husband what was said. Her husband was overjoyed. "How nice!!", he said. "Since that is the case, let us invite Wealth. Let him come and fill our home with wealth!"


His wife disagreed. "My dear, why don't we invite Success?"

Their daughter-in-law was listening from the other corner of the house. She jumped in with her own suggestion: "Would it not be better to invite Love? Our home will then be filled with love!"

"Let us heed our daughter-in-law's advice," said the husband to his wife.

"Go out and invite Love to be our guest."

The woman went out and asked the 3 old men, "Which one of you is Love? Please come in and be our guest."


Love got up and started walking toward the house. The other 2 also got up and followed him. Surprised, the lady asked Wealth and Success: "I only invited Love, Why are you coming in?"

The old men replied together: "If you had invited Wealth or Success, the other two of us would've stayed out, but since you invited Love, wherever He goes, we go with him. Wherever there is Love, there is also Wealth and Success!!!!!!"



Moral of the story : When there is love, everything is possible!




aku kah yg malas?

Ahad minggu aku masak nasi lemak, sambalnya mcm biasa lah sambal ikan bilis, telor rebus dan ayam goreng. Aku memang masak extra sebab anak-anak memang suka nasi lemak dan akan mengulang makan selagi tak abis. Memang berbaloi masak kalau ada yg tukang mengabiskannya. Lagi kembang bila anak-anak memuji keharuman dan kesedapannya..


Kerana dah terlebih lemak, aku terus ZZZzzzzzzzz dgn lenanya. Sedar-sedar hari dah petang. Utk membuang lemak yg dah terover, aku pun intai kebun sejemput aku nih..tenguklah, tak terbela..malasnya aku nih.

Pokok kari ni, anak-anak dia dah penuh satu pasu..sapa nak mai la amik.

Dah ubah sepokok ke pasu yg lain. Sepokok jer la dulu. Pasu tadak stok.

Yg ini pulak pokok cili padi, rasanya dah tiga empat bulan kut tanam. Nampak plastik putih kat belakang tu? dalam tu pun ada pokok cili padi gak..sama umoq dia ngan pokok cili yg kat depan tu..sebab tukang tanam malaih, pokok pun sama malaih nak membesar..chehh..

Ni lagi satu, pokok kesidang ni aku beli tahun sudah bulan 10 kalau tak salah, masih lagi dlm plastik hitam. Mcm mana dia nak besaq dan berbunga? Memang malas aku nih kan, kann. Hoho..tengok tuu..Atuk Man dengki tau..bersihkan rumput kt kawasan dia aja..nanti kau atuk, aku racun rumput2 tu nanti, ku racunkan sekali pokok2 atuk..hahahaha..kalau atuk baca blog aku ni, harus di santaunya aku tujuh keturunan! hahaha..

Yang ini lagi lah sudah ternag lagi bersuluh.. Ini limau purut dah makan tahun daaa..masih lagik comel lote dgn kemetot dan bantut! Aku rasa faktor tanah kut yg tak sesuai gitu...
Hehehehe..ini aku tanak komen apa-apa. Pokok ni adalah pokok misai kucing. Tinggal ranting jer..daun dah tarak.

Yang ini Sepit Udang. Lama gak tunggu dia berbunga. Bunga pun cenonet jer..

Pandan ni aku sayang kat dia. Selain mewangikan luar umah aku, pandan ni dah banyak jasa dia menyedapkan dan mewangikan nasik lemak yg selalu aku masak tiap minggu. Juga air sirap yg Izzat suka nak bawak ke sekolah.

Selain menggembur dan membajakan pokok-pokok kesayangan aku tu, aku juga memangkas, mencantas mana-mana ranting atau dahan yg dah tua terutamanya pokok bougainnviella kesukaan aku...ehehe..pokok kertas daa..saja jer nak guna nama glamer dia..wakakaka..

gambar ehsan cik wiki. Aku lupa nak amik gambar.

Punya la asyik menarik dan mencantas ranting2 pokok yg dah tua-tua itu, abis jari aku luka kena duri pokok kertas. Berdarah dan bengkak jari tengah aku nih. Berbisa jugak rupanya duri dia ya.


Namun alasan jari yg sakit itu rupanya tidak cukup kuat utk menggoda En hubby utk dinner kat luar...satu jari jer yg sakit, lagi semilan ok kann..huuwaaaa..en hubby dah tak sayang aku...

Thursday, February 26, 2009

Orang biasa vs Orang luarbiasa

Seumur hidup aku, aku belum pernah lagi berjumpa dgn org-org besar atau org-org kenamaan. Sampai la sekarang pun, wakil rakyat pun aku tak pernah jumpa..dan sudah tentu lah wakil rakyat pun tak pernah jumpa aku..hehehe.

Org istana? anak raja? lagi la tak pernah. Tinggi ka idungnya? Bulatka matanya? Lentik ka bulu matanya? Kalau ikut cerita hikayat zaman dulu kala, anak-anak raja kalau pompuan selalunya cantik rupawan, kalau lelaki pulak mesti tampan menawan. Betul kah begitu?

Tuah ayam nampak di kaki, tuah org siapa tahu? Petang tadi tatau apa jodoh dan apa tuahnya , bos call bagitau DSSRSPJ adinda Sultan dari negeri nuun di utara sana nak datang melawat.Sebok giler HR membuat persiapan. Bos pun satu. Lagi satu jam nak sampai baru nak call..Kesian Puan A. Kelam kabut dia mengarahkan Aci Cleaner mengelap, mengemop, membersih apa yg patut. Siap sembur air-freshner lagik kat ruang depan tu..hehehe.. red carpet tak ader ker Puan? Bunga manggar, bunga rampai dan jugak kompang? wakakaka..

Semasa menolong membuka pintu sewaktu En A membawa minuman, apa lagi aku tenung ler kat tetamu kehormat tu..hmmmm tiada apa-apa yg special punn..Kulit sama mcm aku, mata dan telinga tetap jugak dua..hidung tak de la sampai menongkat langit..pakaian pun biasa saja..berslack dan berkemeja..

Sesungguhnya tak ada beza pun antara org istana dengan rakyat biasa. Darah yang mengalir di setiap pembuluh dan urat saraf masih merah warnanya...

Hujan Malam


Aduhai...

Sudah 4 malam berturut-turut kau hujankan toto ya Izzat.

Pagi ni mama tenguk basah lagik.

Tak larat la mama nak basuh cadar hari-hari.

Nak jemor toto hari-hari.

Penat mama lapikkan plastik

tapi kau guling pulak kat tempat lain..

Dah la sekarang ni mendung jer setiap hari..

Apa yang kau mimpikan anakku?



Wednesday, February 25, 2009

Hilang gelap timbul teraaaanngg...

Sudah seminggu lebih aku mengeramkan diri sendiri. Bukan hilang tapi cuma menyelam ke sana ke mari.Mencari sesuatu yg aku pun tatau apa yg aku cari. Kini aku sudah kembali dgn penuh semangat. Yesss..
Kalau seminggu yg lalu, aku bersedih pilu, berkeluh-kesah dan berhati gundah...

Menimbang-nimbang masa depan. Namun aku percaya rezeki bukan di tangan sesiapa. Aku pasrah dan aku redha...
Kini aku suda kembali ceria..Aku tahu Allah akan menjaga aku. Kan ka jodoh pertemuan, ajal maut, rezeki Allah yg tentukan...No worries okeh.
So, mari lah kita berlumba-lumba menghapdet blog tak kira bila-bila masa, bila-bila ketika. Senang susah, sedih gembira kita kongsi bersama..

Yang penting kita bahagia dengan apa jugak yg kita lakukan..oraaiit..